Складнопідрядне речення
Складнопідрядним називають складне речення, частини якого нерівноправні за змістом і з’єднані за допомогою сполучників підрядності або сполучних слів.
ПРИКЛАД:
1. Пахне хлібом земля, що дала мені сонце і крила (Д. Павличко).
2. Останній промінь ловить листопад, щоб підсушити обважнілі крила (Г. Дудка).
Нерівноправність частин означає, що одна з них залежна від другої (від однієї з них до другої можна поставити питання).
ПРИКЛАД:
Пахне хлібом земля (яка?), що дала мені сонце і крила.
У складнопідрядному реченні завжди є одна головна частина та одна або декілька підрядних.
Частину складнопідрядного речення, від якої ставлять питання, називають головною.
Частину, яка відповідає на поставлене питання, називають підрядною.
Підрядна частина може стояти після головної частини, у середині головної або перед нею.
ПОРІВНЯЙМО:
Засоби зв’язку
Сполучники підрядності не є членами речення (що, щоб, коли, бо, тому що, якщо, хоч, якби, як, мов, через те що, для того щоб та інші).
Сполучні слова є членами речення, на них падає логічний наголос, до них можна поставити питання.
У ролі сполучних слів використовуємо:
• відносні займенники: хто, що, який, чий, котрий, скільки;
• прислівники: як, наскільки, де, куди, звідки, коли, доки, відколи, чому, чого, навіщо та інші.
Будову складнопідрядного речення можна зобразити за допомогою схеми: головну частину позначаємо квадратними дужками, а підрядну - круглими.
ПРИКЛАД:
Розділові знаки
На письмі підрядну частину складнопідрядного речення відокремлюємо комою, а в усному мовленні - паузою. Якщо ж підрядна частина стоїть у середині головної, то коми ставимо з обох боків.
ПОРІВНЯЙМО:
1. Поки жива мова народна в устах народу, до того часу живий і народ (К. Ушинський). (поки … ), [ ].
2. Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину, з усякого погляду справжня людина (В. Сухомлинський). [ ,(хто … ), ].
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Сполучники підрядності й сполучні слова завжди містяться в підрядній частині.
Завдання
Виконаємо вправи з підручника
Вправа 153 інтерактивна. Скопіюй текст виділений курсивом, встав його у поле для відповіді. Розстав пропущені розділові знаки в складнопідрядних реченнях.
1. Люблю коли із неба місяць круторогий туманно дивиться в вікно (В. Сосюра).
2. Мамина білесенька хустина світиться у рідному вікні (М. Ткач).
3. Змалку його обступали білі стіни на яких висіли вишиті маминими руками рушники (І. Цюпа).
4. Він постукав у віконце щоб мати відчинила йому двері прислухався до її ходи (М. Стельмах).
5. Якщо комусь дано слово то обов’язково дається і його відчуття (Г. Овсієнко).
6. Той хто зневажливо ставиться до рідної мови не може й сам викликати поваги до себе (Олесь Гончар).
7. Могутній той народ який має синів, об’єднаних любов’ю до Вітчизни (Л. Силенко).
Вправа 155 інтерактивна. Доберіть до кожного речення відповідну підрядну частину зі списку.
Зверни увагу!
Залежно від змісту речення слова що, коли, як можуть бути і сполучниками, і сполучними словами.
ПРИКЛАД: 1. Я бачив яблуньку, що зацвіла восени. 2. Я знаю, що прийде весна.
У першому реченні що є займенником, виконує синтаксичну роль підмета, на нього падає логічний наголос і його можна замінити синонімічним займенником яка або іменником яблунька.
Вправа 156 інтерактивна. Визнач у яких двох реченнях слово що є сполучником, а в яких - сполучним словом (займенником).
Вправу 157 потрібно виконати письмово в зошиті.
Для кращого засвоєння матеріалу прочитай § 14 в підручнику :)