Українська мова / Речення /

Речення. Види речень

Вітаю! Сьогодні ми розглянемо: чим речення відрізняються від словосполучень; які є види речень за будовою, метою висловлювання та емоційним забарвленням.

Речення

Речення є основною синтаксичною одиницею. За допомогою речення формуємо, виражаємо й повідомляємо думку.

Речення — це одне або декілька слів, якими виражаємо відносно закінчену думку. НАПРИКЛАД: 1. А хмари бігли, хмари бігли і спотикалися об грім (Л. Костенко). 2. Шерех. Шелест. Шепіт диких трав. Диких коней у тумані слід розтанув (Л. Галіцина).

Слова в реченні пов’язуємо за змістом і граматично. Граматичний зв’язок здійснюємо за допомогою закінчень і службових слів. В усному мовленні на початок і кінець речення вказує відповідна інтонація.

На письмі в кінці речення ставимо крапку, знак питання, знак оклику або крапки.

Щоб певна група слів стала реченням, вона мусить бути інтонаційно оформленою. Будь-яке слово може стати реченням, якщо його вимовити з певною інтонацією. НАПРИКЛАД: а) пожежа; б) Пожежа!

Ознаки речення:

  1. віднесеність висловлюваного до дійсності. Повідомлюване стверджується або заперечується, сприймається як реальне чи нереальне, можливе чи неможливе;
  2. змістова та інтонаційна завершеність;
  3. наявність граматичної основи.

Члени речення

Граматичну основу речення складають головні члени речення (підмет і присудок) або один головний член речення.

Другорядні члени речення (означення, додаток, обставина) утворюють групу підмета і групу присудка.

НАПРИКЛАД:

У сонливій ранковій імлі озветься відлуння тривожне (Г. Чубач).

Види речень

За складом граматичної основи:

1. двоскладні (граматична основа складається з підмета і присудка). ПРИКЛАД: Ідуть дощі.

2. односкладні (граматична основа складається з одного головного члена речення). ПРИКЛАД: Осінь. Люблю дощі.

За наявністю другорядних членів речення:

1. поширені (мають другорядні члени речення). ПРИКЛАД: Ідуть теплі дощі. У лісі осінь.

2. непоширені (не мають другорядних членів речення). ПРИКЛАД: Ідуть дощі. Осінь.

За кількістю граматичних основ:

1. прості (мають одну граматичну основу). ПРИКЛАД: Ідуть дощі. Осінь.

2. складні (мають кілька граматичних основ). ПРИКЛАД: Ідуть дощі, плаче осінь.

Залежно від мети висловлювання:

1. Розповідне речення. Розповідним називаємо речення, у якому міститься повідомлення про якісь факти, події чи явища дійсності. Інтонація розповідного речення характеризується зниженням тону наприкінці речення. ПРИКЛАД: Друзі готуються до подорожі в Карпати.

2. Питальне речення. Питальним називаємо речення, яке містить запитання, що спонукає співбесідника до відповіді, до роздуму над відповіддю. У таких реченнях тон підвищується на тому слові, що містить смислове запитання. У кінці питального речення ставиться знак питання. ПРИКЛАД: Друзі, ви готуєтесь до подорожі в Карпати?

3. Спонукальне речення. Спонукальним називаємо речення, що виражає спонукання до дії у формі прохання, поради, наказу, заборони, вимоги, заклику, перестороги тощо. ПРИКЛАД: Друзі, готуйтесь до подорожі в Карпати!

Завдання

Виконаємо вправи з підручника

Вправа 49 інтерактивна. Скопіюй текст, встав його у поле для відповіді. Поділи текст на речення й абзаци.

У зоопарку цього, на жаль, не побачиш то справді захоплююче видовище, коли злітає табунець рожевих фламінго але в зоопарку можна спостерігати характерний танок птахів ходять фламінго басейном, кумедно дріботячи ногами в такий спосіб вони на воді здіймають мул і виловлюють молюсків, рачків, збирають водорості мулу в цементованому штучному озері немає а їжа є в годівницях навіть добре попоївши, сновигають птахи басейном, перебираючи ногами, «добувають» харчі ці птахи завжди вкупі і їдять, і купаються, і чепуряться, і відпочивають усі разом на голос одного тієї ж миті відгукується інший на воді зросли - водою їхньої приязні не розіллєш (За Ю. Коваленком).

Вправа 54 інтерактивна. Визнач, які речення є двоскладними, а які - односкладними. Вкажи складне речення.

Вправа 55 інтерактивна. Встав пропущені букви. Правильність написання перевір за орфографічним словником.

Для кращого засвоєння матеріалу прочитай § 4 в підручнику :)